বিবাহৰ চৰ্তাৱলী


প্রশ্ন:বিবাহৰ ৰুকন ও র্ত কি কি?

উত্ত:
কলো ধৰণৰ প্রশংসা কেৱল আল্লাহ তাআলাৰ বাবে 
লাম বিবাহৰ ৰুকন বা খুঁটা তিনিটা: 
এক:
বিবাহ সংঘটিত হোৱাৰ ক্ষেত্র সমূহ প্রতিবন্ধকতাৰ পৰা দৰা-কনা উভয় মুক্ত হোৱা। যেনে- দৰা-কনা পস্প মোহৰিম হোৱা; বংশগত কাণে হক অথবা দুগ্ধপান কাণে হক। দৰা কাফি কিন্তু কনা মুলিম হোৱা, ইত্যাদি। 
দুই:
ইজাব বা প্রস্তানা: এটো ছোৱালীৰ অভিভাক বা তাইৰ প্রতিনিধি তৰফৰ পৰা পেশকৃত প্রস্তানামূলক বাক্য। যেনে- দৰাক লক্ষ্য কৰি কোৱা যে মই অমুকক তোমা লগত বিয়া দিলো  অথবা এ আন কোনো কথা কোৱা 
তিনি:
কবুল বা গ্রহণ: এটো দৰা বা দৰাৰ প্রতিনিধি তৰফৰ পৰা সম্মতিসূচক বাক্য। যেনে- দৰা কব পাৰে যে  মই গ্রহণ কৰিলো  অথবা এৰণৰ আন কোনো কথা। 
বিবাহ শুদ্ধ হোৱা র্ত সমূহ নিম্নরূপ: 
(১) ইংগিত কৰি দেখুৱা অথবা নামল্লেখ কৰি চিনাক্ত কৰা অথবা গুণালী উল্লেখ কৰা নাইবা আন কোনো মাধ্যম দৰা-কনা উভয়ক সুনির্দিষ্ট কৰা
(২) দৰা-কনা প্রত্যেকে এজনে আনজনৰ প্রতি সন্তুষ্ট হোৱাইয়াৰ প্ৰমান হৈছে-নবী (ছঃ) বাণী বিধবা অথবা তালাকপ্রাপ্ত তাইৰ সিদ্ধান্ত জনা ব্যতীত (অর্থাৎ তাইৰ পৰা সিদ্ধান্ত লোৱা হব আৰু তাক পৰিষ্কাভাৱে কব লাগিব অন্যথা) বিবাহ নহব আৰু কুমাৰী ছোৱালীৰ পৰাও সম্মতি লোৱা হব (কথা দ্বাৰা অথবা চুপ হৈ থকাৰ দ্বৰা) । প্ৰশ্ন কৰা হল,ইয়া ৰাছুলাল্লাহ (ছাঃ)! কেনেকৈ সম্মতি দিব (যিহেতু তাই লাজ কৰিব)। তেখেতে লে,চুপ থকাটোৱেই তাইৰ সম্মতি[হীহ বুখাৰী, (৪৭৪১)] 
(৩) বিবাহৰ আকদ (চুক্তি) কৰাৰ দায়িত্ব ছোৱালীৰ অভিভাকে পালন কৰিব। যিহেতু আল্লাহ তাআলা বিবাহ দিয়া বাবে অভিভা প্রতি নির্দেশনা জাৰীৰিছে। আল্লাহ তাআলা কৈছে: ৰু তোমালোক তোমালোকৰ মাজৰ অবিবাহিত নাৰী-পুৰুসকলৰ বিবাহ দিয়া”[ছুৰা নু, ২৪:৩২]
 নবী ল্লাল্লাহু আলাইহি ওৱা ছাল্লামে কৈছে: যি নাৰী তাইৰ অভিভা অনুমতি বিহীন বিবাহৰিব তাইৰ বিবাহ বাতিল, তাইৰ বিবাহ বাতিল, তাইৰ বিবাহ বাতিল।”[হাদিটো তিমিযি (১০২১) ও অন্যান্য গ্রন্থকা কর্তৃক সংকলিত আৰু হাদিটো হীহ] 
(৪) বিবাহৰ আকদ সময় সাক্ষী হোৱা দৰকাৰপ্ৰমান হৈছে- নবী ল্লাল্লাহু আলাইহি ওৱা ছাল্লামে কৈছেঅভিভাক ও দুজন সাক্ষী বিহীন কোনো বিবাহ নাই। [তাবাৰানী কর্তৃক সংকলিত, হীহু জামে (৭৫৫৮)]।
বিবাহৰ প্রচাণা নিশ্চিত কৰিব লাগিব। দলীল হৈছে নবী ল্লাল্লাহু আলাইহি ওৱা ছাল্লাম বাণী- তোমালোক বিবাহ বিষয়টো ঘোষণা কৰা”[মুনাদে আহমাদ আৰু হীহু জামে গ্রন্থ হাদিটোহাছাবুলি কোৱা হৈছে (১০৭২)] 
বিবাহৰ অভিভাক হোৱাৰ বাবে র্তঃ 
১. সুস্থ মস্তিষ্ক সম্পন্ন হোৱা
২. প্রাপ্ত বয়স্ক হোৱা
৩. দাসত্ব শৃঙ্খলৰ পৰা মুক্ত হোৱা
৪.  অভিভাক কনা ধর্ম অনুসাৰী হোৱাএতেকে কোনো অমুলিম ব্যক্তি মুলিম ন-নাৰীৰ অভিভাক হ নোৱাৰে। অনুৰুপভাৱে কোনো মুলিম ব্যক্তি অমুলিম ন-নাৰীৰ অভিভাক হ নোৱাৰেকিন্তু অমুলিম ব্যক্তি অমুলিম নৰীৰ অভিভাক হ পাৰে, যদিও সিহঁত উভয় ধর্ম বেলেগ বেলেগ হোকিয়। কিন্তু মুতাদ ব্যক্তি কাৰো অভিভাক হ নোৱাৰে
৫. আদিল বা ন্যায়পৰায়ন হোৱা। অর্থাৎ ফাছিক নোহোৱা। কিছুমান আলিমে এ র্তটো আৰোপ কৰিছে। বাকিবোৰে বাহ্যিক আদালতক (দ্বীনদাৰীক) যথেষ্ট বুলিৰিছে। আকৌ কাৰোবাৰ মতে, যাক তেওঁ বিবাহ দি আছে তা কল্যাণ বিবেচনা কৰিব পৰা যোগ্যতা থাকিলে ব।
৬. পুৰুষ হোৱা। দলীল হৈছে নবী ল্লাল্লাহু আলাইহি ওৱা ছাল্লাম বাণী- জনী মহিলান এজনী মহিলাক বিবাহ দি নোৱাৰে। অথবা মহিলা নিজে নিজকে বিবাহ পাশত আবদ্ধ কৰিব নোৱাৰে। ব্যভিচাৰীনীয়ে নিজে নিজকে বিবাহ দিয়ে[ইবনে মাজাহ (১৭৮২) ও হীহু জামে (৭২৯৮)।
৭. বুদ্ধিমত্তা যোগ্যতা থকা। এটো হৈছে বিবাহৰ ক্ষেত্র সমতা (কুফু) ও আন আন কল্যাণ দিক বিবেচনা কৰিব পৰা যোগ্যতা। 
লামী আইনবিদসকল অভিভা সকলৰ এটা ক্রমধাৰা নির্ধাণ কৰিছে। এতেকে নিকটর্তী অভিভাক থাকোতে দূৰৱর্তী অভিভা অভিভাকত্ব গ্রহণযোগ্য নয়। নিকটর্তী অভিভাক নাথাকিলে অথবা তা মাজত র্ত পূৰ্ণ নাথাকিলে দূবর্তী অভিভাক গ্রহণযোগ্য হব। নাৰীৰ অভিভাক হৈছে- তাঁইৰ পিতা। তাৰ পিছত পিতা যাক দায়িত্ব দিছে সে ব্যক্তি। তাৰ পিছত দাদা, যিমানেই উর্দ্ধগামী নোহোক। তাৰ পিছত তাঁইৰ সন্তান। তাৰ পিছত তাঁইৰ সন্তান সন্তানসকল, যিমানেনিম্নগামী নোহোক। তাৰ পিছত তাঁইৰ সহোদ ভাই। তাৰ পিছত তাঁইৰ বৈমাত্রেয় ভাই। তাৰ পিছত দুইশ্রেণী ভাতৃৰ সন্তানসকলতাৰ পিছত তাঁইৰ সহোদ শ্রেণী খুৰাতাৰ পিছত বৈমাত্রেয় শ্রেণী খুৰাতাৰ পিছত দুইশ্রেণী খুৰাৰ সন্তানসকলতাৰ পিছত মীৰা (উত্তৰাধিকাৰী)ৰ ক্ষেত্র যিহঁত ছাবাহয় সে শ্রেণী আত্মীয়গণ। তাৰ পিছত নিকটাত্মীয়ৰ পৰা ক্রমান্বয়ে দূৰৰ আত্মীয়। যা কোনো অভিভাক নাই মুলিম শাসক অথবা শাসক প্রতিনিধি (যেনে বিচাক) তাইৰ অভিভাক।
শ্বাইখ মুহাম্মদ ছালেহ আলমুনাজ্জিদ





 
Template designed by Rafique Habib